Marek Rogulski – wystąpienie pt. Go & π, bezinteresowność, bezpośredniość i społeczeństwo obywatelskie. konferencja „Bezinteresowność jest skupieniem” ASP Gdańsk.

Marek Rogulski – wystąpienie pt. Go & π, bezinteresowność, bezpośredniość i społeczeństwo obywatelskie.

Marek Rogulski. konferencja Bezinteresowność jest skupieniem, fot. Izabela Florkowska, ICS.

GO & Pi. Bezinteresowność, bezpośredniość i społeczeństwo obywatelskie.

Marek Rogulski. Fundacja TNS, Instytut Cybernetyki Sztuki.

fragment wstępu:

„/…/ W niniejszym sympozjum odnosimy się do postaci Witosława Czerwonki jako do naszego przyjaciela, wykładowcy, animatora działań artystycznych. W swej wypowiedzi nawiążę do dwóch elementów spójnie wyrażanych zarówno w jego twórczości jak i w działalności społecznej, pedagogicznej.

GO i Pi – to dwa krótkie słowa/znaki. Mają one wymiar zarówno symboliczny jak i w sposób dość nieoczywisty odnoszą się do codzienności.

GO i Pi. To jakby dwa bieguny wypowiedzi, dwa sposoby opowiedzenia tak o praktycznych stronach życia jak i o doświadczaniu nieskończoności – właśnie poprzez praktyki codzienności.

W charakterystycznej dla Witosława realizacji zatytułowanej „Przemijanie” będącej częścią wystawy „per pedes ad astra” (1995)1 światło latarek oświetlające małe figurki umieszczone na ścianie galerii powoli gasło wraz z wyczerpywaniem się mocy baterii zasilających ich działanie. Tak oto poprzez małe rzeczy do spraw wielkich, kosmicznych lub astronomicznych. Rzeczy i spraw niewyobrażonych, dostrzeganych niebezpośrednio a jedynie poprzez drganie świadomości zwiastujące obecność czegoś nieuchwytnego. Z dzisiejszej perspektywy widać to ukierunkowanie osobowości Witosława na wszechstronne poznanie, na wchodzenie w bezpośredni kontakt, poszukiwanie rozmówcy ale i gotowość do uczestnictwa w niejednoznacznych „rebusach życia” – gotowość do stawania wobec sytuacji braku prostych odpowiedzi. Postaram się omówić te strategie Witosława na kilku przykładach, poprzez odniesienie się do faktów z historii trójmiejskiej sztuki (tzw. Nowa Szkoła gdańska2), gdyż postawa filozoficzno-artystyczna jaką prezentował realizowała się w realiach powiązań, rzeczywistych stosunków międzyludzkich i co najważniejsze w perspektywie rozważań na temat sztuki.

GO – to starochińska gra, którą zapoznałem na zajęciach z Podstaw Projektowania Plastycznego, które w latach 80tych Witosław prowadził na Wydziale Malarstwa PWSSP. Aby prowadzić tą grę potrzebne jest znalezienie do niej partnera czyli innego gracza lub graczy. Gra ta jest wymianą intelektualną, mierzeniem się różnych strategii. Jest to gra o nieskończonej liczbie możliwych rozwiązań. Jej znaczenie polega na opanowywaniu terytorium wyznaczonego planszą na której się ową grę rozgrywa./…/”

1 Czerwonka Witosław. O braku symetrii, katalog, PGS, Sopot, Polska, 1999.

2Ciesielska Jolanta. Nowa szkoła gdańska, aneks do katalogu Konception PL, Kulturforum Rhaine, Niemcy, 1994.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s