Muzeum? MuesseuM! „Lady with an Ermine” by Leonardo da Vinci at MUESSEUM in Gdańsk Osowa

Muzeum? MuesseuM! Muzeum? MuesseuM! „Lady with an Ermine” by Leonardo da Vinci at MUESSEUM in Gdańsk Osowa
„Lady with an Ermine” by Leonardo da Vinci at MUESSEUM in Gdańsk Osowa.
„Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci w Muesseum w Gdańsku Osowie. Marek Rogulski_performance. ICS. Sierpień 2017.
MuesseuM jako formuła palindromu.

Preformance jest interpretacją formuły muzeum poprzez odniesienie się do archetypu Wielkiej Matki. Syndrom matki pochłaniającej i konfrontacji ze smokiem odnieść można do wielu zagadnień o charakterze cywilizacyjno – kulturowym. „U podłoża tych procesów leży pierwotna, symbolizowana przez archaicznego potwora (węża, smoka) nieświadoma, nieprzekształcona, kompulsywna miłość do życia która zbija duszę (psyche) ulegając wizji nieskończonej materii żywej a zarazem martwej, bo pozbawionej duszy.”1(Zenon Waldemar Dudek, Andrzej Pankalla. Psychologia kultury. Wyd. Eneteia, Warszawa, 2008) Idea muzeum w kulturze nowożytnej zachodu wyrosła na gruncie idei tworzenia kolekcji artefaktów, przedmiotów i analiz a wreszcie na swoistym materializmie społecznym. ”Kochana (lub nienawidzona) jest nie realna matka, ale jej obraz – pełen sprzecznych znaczeń i uczuć. Uczucia pozytywne oczarowują, uczucia negatywne zlewają się z wszechogarniającym lękiem.”2 (tamże) Przywołana „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci funkcjonuje jako ikona i fetysz materialnej kultury, przykład na kapitał symboliczny warunkujący pozycję i rolę współczesnych muzeów. Zwrócić należy uwagę, że muzeum w swej semiotycznej formule słowa jest jednokierunkowym linearnym zapisem domagającym się odczytania według tej właśnie linearnej struktury procesu dekodowania, co samo w sobie już odzwierciedla koncepcję, założenia i strukturę funkcjonowania muzeum. Pozostając w tym nurcie rozważań możemy zaproponować równanie: M (muzeum) = M (matka). W poszerzonej formule równania: M (mistyfikacja) = M (manipulacja). Zastosowanie znajdują tu koncepcje J. Emila Lacana według których to język i funkcje mowy definiują wymiar symboliczny. Proponowana w ICS palindromiczna formuła zapisu MUESSEUM (dwie strzałki czasu i pół) jest propozycją zaistnienia innej koncepcji. Semantyczno-semiotyczny związek tej formuły znosi przeciwieństwa Tezy i Antytezy, męskiego i żeńskiego, świadomego i nieświadomego. Jest raczej fraktalną strukturą wertykalno-horyzontalną przemieniającą własny nieuchronny kres i kolaps w promieniujące źródło energii.

Marek Rogulski. All rights reserved. Fundacja TNS. 2017

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s