M u z e o M o l

 

2017 – mija właśnie 20 lat działań Galerii Spiż 7 i 25 lat działań fundacji Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS

MuzeoMol

tekst wprowadzający do wystawy MuzeoMol w Instytucie Cybernetyki Sztuki i Galerii Spiż 7 _ ICS. ul. Komandorska 26, Gdańsk Osowa – 26 sierpnia 2017,

Współczesne instytucje kultury gromadzą nie tylko dzieła sztuki ale przede wszystkim przetwarzają szeroki zakres danych z obszaru teorii sztuki i środowiska kulturowego. Praktyka ta dotyczy prób zachowania materialnych wytworów jak i intelektualnych dokonań oraz związana jest z przekazywaniem wiedzy umożliwiającej dekodowanie związanych z nimi znaczeń. Instytucje takie jak muzea podejmują wysiłki aby przysłowiowy „mól nie zeżarł i aby rdza nie zniszczyła i aby złodzieje nie włamali się i nie ukradli.” W dzisiejszych czasach problem ten ma wymiar geopolityczny i dotyczy również Cyberprzestrzeni, w której można uzyskać dostęp do rozmaitych baz danych. Zabezpieczanie i funkcjonowanie społeczeństw na obecnym poziomie rozwoju technicznego wymaga zmasowanego dostarczania wszelkich rodzajów energii zarówno w wymiarze mikro jak i w skali makro. Kolektywne wytwory kultury takie jak budynki i mieszczące się w nich instytucje oraz kolekcje uzależnione są od stałych zewnętrznych dostaw energii i niezakłóconej pracy elektrowni ją produkujących. Sieć Internetu wymaga pracy serwerów i nieustannego zasilania przepływu bitów cyberprzestrzeni. Ta techniczna „stosowność” – opisywana była przez Maxa Webera jako: „w najszerszym sensie racjonalne zachowanie się w ogóle i to we wszystkich dziedzinach: również w dziedzinach politycznego, społecznego, wychowawczego i propagandowego manipulowania ludźmi i ich opanowywania.”1 Uwarunkowania gospodarcze i polityczne wyznaczają granice dyskusji jak i realne możliwości działania instytucji kultury. To z kolei rodzi szereg wyzwań natury metodologicznej w formułowaniu koncepcji działania tych podmiotów. Trafnie ujął ten problem Karl Mannheim w tekście pod tytułem: „Ideologia i utopia.”: „Teorie Adama Smithsa oraz Karola Marksa – wymieńmy te dwie – powstały i rozwinęły się jako próby interpretacji i analizy zdarzeń doświadczanych zbiorowo. Odpowiedzialny za owo bezpośrednie powiązanie teorii i polityki jest fakt, że gdy wiedza pragnąc zdawać sprawę z pojawiających się wciąż nowych faktów, stale zachowywać musi charakter eksperymentalny, to podporządkowane celom politycznym myślenie nie może pozwolić sobie na ciągłe przystosowywanie się do nowych doświadczeń.”2 Problem utylitarności instytucji kultury jak i samej sztuki wybrzmiał dobitnie w konceptualnym przewrocie w okresie, tzw. drugiej awangardy dwudziestego wieku: „Konceptualizm, poprzez wniesione przezeń określone znaczenia w system liberalnej demokracji, kontestował ten system./…/”3 Jak czas pokazał, nieunikniona okazała się jednak instytucjonalizacja awangard artystycznych. Paradoksalnie, proces ten, poprzez swój edukacyjny, popularyzatorski wymiar umożliwił: „nadanie statusu dzieła sztuki takim efemerydom wyobraźni twórczej jak happening, teatr-laboratorioum, performance, environmental theatre.”4 Instytucjonalna teoria sztuki sformułowana w latach siedemdziesiątych w publikacji Larsa Aagarda Mogensena koncentrowała się na roli „funkcjonariuszy” w nadawaniu statusu dzieł artystycznych ale z czasem, pod wpływem myśli postmodernistycznej ewoluowała ku bardziej pluralistycznym, zdecentralizowanym praktykom realizowanym w ramach współczesnego Art-worldu. Rotacyjny system zamiany funkcji na linii artysta – kurator – dyrektor instytucji nie uwolnił jednak od dominujących aspektów zinstytucjonalizowanego przemysłu kulturowego a co za tym idzie nadal aktualna jest dyskusja na temat konstytuowania się schematów świata sztuki i sposobów działania instytucji. Tytułowy MuzeoMol pożera zatem dalej samego siebie, drążąc konary „świata sztuki” i niejako od środka, przebudowując obraz świata i percepcję sztuki w procesie rozpraszania jej najmniejszych składowych i „mikrocząsteczek”.5

Marek Rogulski. ICS, fundacja TNS.
All rights reserved, 2017.

Artyści:
Jarosław Bauć, Michał Brzeziński, Artur Gogołkiewicz, Filip Ignatowicz, Tomasz Kopcewicz, Bartosz Nowak, Agata Nowosielska, Mateusz Pęk, Marek Rogulski; praca z depozytu fundacji TNS: Pampers Maxi.
Koncert: Jowan Czerkas,, f.a.t.e. & kee vay , Rogulus X Szwelas project +.

1.Max Weber. Obiektywność poznania w naukach społecznych w Problemy socjologii wiedzy. PWN Wwa 1985. str 135; pod. red: Andrzej Chmielecki, Stanisław Czerniak, Józef Neznik, Stanisław Rainko.
2. Karl Mannheim. Ideologia i utopia. w Problemy socjologii wiedzy. PWN Wwa 1985. str 341/342
3.Henryk Kuś. Wizja człowieka i kultury w teorii sztuki Josepha Kosutha.Wyd. KUL, Lublin, 2016, str. 52
4. Witold Kalinowski. Zachwyt dekretowany. http://downloadfiles.pl/pobierz/witoldkalinowskizachwytdekretowanyopdf. [dostęp: 7.06.2017]
5. Mol (skrót od molekuła) – podstawowa w układzie SI jednostka liczności materii o symbolu (oznaczeniu) mol. https://pl.wikipedia.org/wiki/Mol Źródło: Wikipedia

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s