ATAENSIC – BRAMA HISTORIOZOFICZNA

ATAENSIC – BRAMA HISTORIOZOFICZNA (pętla)

Projekt artystyczno-badawczy Marka Rogulskiego, pt: Ataensic i Brama historiozoficzna.

20 maja 2017, g.19-22, Noc Muzeów.
Miejsce: Instytut Cybernetyki Sztuki, Gdańsk Osowa, ul. Komandorska 26. \wystawę zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego

Historia Gdańska jest punktem wyjścia dla refleksji na temat globalnych procesów kulturowych, jakie miały miejsce począwszy od wieku XVII w., czasu Oświecenia i które wpłynęły na dalszy bieg wydarzeń geopolitycznych. Epoka Oświecenia – „epoka rozumu” była czasem dynamicznych przemian, zmian paradygmatu kulturowego a zarazem ekspansji ówczesnych mocarstw europejskich na inne kontynenty. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki wywodzi się z osadnictwa osadników europejskich i ich konfliktów zarówno z autochtonami jak i z reprezentantami monarchii brytyjskiej. W Polsce idee oświecenia doprowadziły do przyjęcia Konstytucji 3 maja (1791) oraz do nieudanych prób budowy nowoczesnego państwa. W Prusach i Austrii udało się stworzyć zręby państwa rządzonego według rad filozofów zachowując silną władzę monarchy; wprowadzając absolutyzm oświecony. którego symbolem stał się władca Prus Fryderyk Wielki Pod rządami tego władcy dokonano zaboru części terytorium Rzeczypospolitej, co miało wpływ na losy między innymi mieszkańców Pomorza. Wielokulturowe oddziaływania związane z historią regionu zaznaczyły się w heraldyce regionu. Zarazem wątek ten odsyła badacza do wypowiedzi Fryderyka II, który nazwał Polaków „Irokezami Europy”. Przywołane fakty historyczne oraz badania o charakterze etnograficznym splatają się w swobodnej narracji współczesnej wypowiedzi artystycznej. Autor proponuje szerszą refleksję na temat procesów kulturowych zachodzących na różnych kontynentach. Ataensic, która w wierzeniach Irokezów była Boginią Śmierci, zostaje na wystawie przywołana jako figura mitologiczna poprzez którą autor interpretuje ikonografię związaną z regionem Pomorza. Wystawa jest więc zarazem studium na temat metodologii stosowanych we współczesnej praktyce artystycznej. Autor śledzi estetyczne podobieństwa różnych, jakże odległych geograficznie i znaczeniowo lokalnych mitologii.
Opracowanie: fundacja TNS

W ramach projektu artystyczno-badawczego pt: „Kultura jako układ współrzędnych” realizowanego przez ICS w Gdańsku Osowie.
Wystawa dofinansowana w formie stypendium z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Organizuje Fundacja TNS, Instytut Cybernetyki sztuki, galeria Spiż 7 w Gdańsku.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s